Oferta pozycjonowania stron – na co zwracać uwagę?

Jeśli zapytamy dwie firmy o ofertę związaną z pozycjonowaniem możemy dostać dwie zupełnie różne odpowiedzi. Na pierwszy rzut oka oferty posiadają różnice jedynie w cenie i/lub sposobie rozliczenia. Dopiero po dokładnej analizie ofert możemy zauważyć, że na cenę wpływa różnica w podejściu do wykonywania usługi.

Początkowa optymalizacja serwisu

Najczęściej polega ona na analizie zamieszczonych treści na stronie. Duży nacisk kładzie się na meta dane, nagłówki, formatowanie tekstów oraz zagęszczenie słów, na które będzie pozycjonowana strona.

Linkowanie do pozycjonowanego serwisu

Polega na zdobywaniu linków do strony, którą pozycjonujemy z innych stron – najlepiej o podobnej tematyce.

Redagowanie i dodawanie nowych treści na portalu klienta

Przed wybraniem oferty na pozycjonowanie strony powinniśmy poznać szczegóły związane, z tym kto będzie odpowiadał za dodawanie nowych oraz redagowanie istniejących treści. Wbrew pozorom jest to bardzo istotny punkt. Załóżmy, że specjalista od treści w firmie odpowiedzialnej za pozycjonowanie po analizie stwierdza, że aby wypozycjonować daną domenę niezbędne jest systematyczne dodawanie do niej treści, na przykład dwa wpisy na bloga w miesiącu. W przypadku, gdy firma oferująca pozycjonowanie nie przedstawia tego punktu w opłacie abonamentowej oznacza to, że dodawanie wpisów spadnie na Twoją firmę.

Jeden z naszych klientów próbował sprostać takim wymaganiom, które postawiła mu wcześniejsza firma pozycjonująca. Niestety skończyło się to rozwiązaniem umowy, gdyż po napisaniu artykuły firma odesłała wpisy, bo nie spełniały kryteriów jakościowych (pod względem pozycjonowania).

Tworzenie dedykowanego zaplecza

Bardzo mało firm na rynku oferuje tworzenie dedykowanego zaplecza. Zaplecze to nic innego jak blogi, portale z artykułami, fora internetowe, które muszą być całościowo ściśle powiązane z tematyką strony pozycjonowanej.

Na przykład pozycjonując dom opieki dla seniorów, firma pozycjonująca tworzy portale/blogi dedykowane dla seniorów tylko po to, aby umieścić do nich link do domeny pozycjonowanej.

Mało firm pozycjonujących decyduje się na strategie dedykowaną, gdyż – choć jest skuteczna – jest ona kosztowna. Na przykład strategia dla łatwiejszych fraz oparta na 10 domenach to roczny koszt  około 1 000 zł, jeśli dodamy do tego przynajmniej 6 hostingów to trzeba doliczyć kolejne 1 500 zł / na rok. Przykładowy miesięczny koszt strategii dedykowanej związany z samym utrzymaniem domen i hostingu to 200 zł. Warto w tym miejscu dodać, że każda ze stron zapleczowych wymaga opieki copywiritera oraz przynajmniej podstawowego wsparcia informatyka. Warto więc przy porównywaniu ofert zadać sobie pytanie czy usługa pozycjonowania za kwotę rzędu 200-300 złoty jest poważna, szczególnie gdy oczekujemy efektów biznesowych? Jeżeli dysponujemy niskim budżetem na marketing, lepiej zainwestować go w ogłoszenia na portalach niż “markowane” usługi pozycjonowania po których stwierdzimy, że pozycjonowanie nie ma sensu (bo nie przynosi efektów).

Rozwiązywanie problemów technicznych

Bez pomocy informatyka (programisty) oferta pozycjonowania nie może być skuteczna. Dość często w naszej pracy zdarzają się sytuację, kiedy klienci przychodzą do nas ze stronami, które drastycznie spadły albo całkowicie “wyleciały” z wyników wyszukiwarki Google, a firmy odpowiadające za pozycjonowanie rozkładały ręce. Po analizie naszego programisty często okazywało się, że zostały zainfekowane wirusami, skryptami do wysyłania spamu itd.

Bywają też sytuację, gdy firma pozycjonująca nie jest w stanie rozwiązać danego problemu technicznego na stronie. Jak na przykład zmiana języka interpretatora PHP z 5 na 7 przez hosting, która sprawia że strona nie działa przez kilka dni – co w rezultacie przekłada się na spadek strony.

Pomoc w obsłudze strony

Firma pozycjonująca powinna brać na siebie odpowiedzialność prawidłowego umieszczenia treści w systemie CMS. Szczególnie w przypadku małych stron ofertowych, a już na pewno w sytuacjach w których klient potrzebuje z tym pomocy.

Możliwość rezygnacji przed końcem umowy

Możliwość rezygnacji z umowy bez ponoszenia kar to punkt, którego musi wymagać każdy klient – nie ważne z jakich promocji przyjdzie mu korzystać (np. pozycjonowanie za efekt).

Jeśli firma po 4-5 miesiącach nie wykazuje żadnego wyniku w rankingu wyników Googla to bardzo mało prawdopodobne, że wykaże je w następnych miesiącach. Jeśli więc umowa jest na rok lub dłużej to w przypadku kary za zerwanie umowy będziesz zmuszony czekać do jej zakończenia, aby zacząć pozycjonowanie z rzetelną firmą. Niestety czas poświęcony na oczekiwaniu zakończenia umowy może zatrzymać rozwój Twojego biznesu. Pamiętaj maksymalny okres wypowiedzenia przy tego typu umowie to jeden miesiąc.

Poprawienie strony pod kontem sprzedażowym oraz zmiana haseł w trakcie trwania umowy

Czy firma z którą zamierzasz współpracować zwraca uwagę na efekt biznesowy? Czy zależy jej tylko na wykazaniu pozycji w raporcie? Pozycjonowanie stron internetowych nie powinno być celem samym w sobie. Efektem pozycjonowania powinno być zwiększenie zainteresowania ofertą Twojego biznesu za pośrednictwem Twojej strony.

Do weryfikowania powyższej kwestii można użyć pytania czy w trakcie trwania umowy istnieje możliwość zmiany fraz (słów kluczowych). Warto tutaj dla równowagi dodać, że zmiana fraz może wymuszać zmianę strategii firmy pozycjonującej co przekłada się na czas oczekiwania na efekty.

Dodatkowo warto, aby firma pozycjonująca analizowała jakie zmiany można wprowadzić na stronie, aby zwiększyć zainteresowanie ofertą. Na przykład czat na stronie, zadaj pytanie, slidery promocyjne, elementy call to action.

Podsumowanie

Wybierając firmę, która będzie odpowiedzialna za pozycjonowanie poza ceną warto dopytać również o to co oferują w cenie. Poza tym warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie magiczne sztuczki, a taka sama żmudna praca jak każda inna.

Powyżej wymienione punkty nie są zawarte w większości ofert, które kuszą klienta rozliczeniem “za efekt”, dlatego nie zachęcamy do korzystanie z takich firm. Dodatkowo często oferty są droższe bo klienci łatwiej akceptują wyższe ceny, gdyż ulegają pokusie  zestawienia wyższych pozycji z powiększeniem własnych dochodów, a niestety w przypadku, gdy interes firmy pozycjonującej jest inny niż klienta, trudno o efekty biznesowe.

Pamiętaj również, że pozycjonowanie na większość popularnych fraz jest coraz trudniejsze i często wymaga rywalizacji z dużymi markami. Dlatego warto wyznaczać sobie i pozycjonerom realne cele, które warto systematycznie podnosić.

Warto szukać firm pozycjonujących, które budują przyjacielskie relację z klientem, gdyż finalnie gracie do jednej bramki.

Nasz mikro test

Wysłaliśmy zapytania do dwóch agencji SEO w sprawie pozycjonowanie jednej z naszych domen (na 10 fraz). Domena prezentuje ofertę warsztatu samochodowego. Dodatkowo poprosiliśmy o przesłanie szkiców umów. Poniżej prezentujemy porównanie (wybaczcie nie mogliśmy oprzeć się pokusie i nie załączyć własnej oferty 😉 ):

Firma X1
netto
950 zł
Metoda płatności
płatność za efekt
Początkowa optymalizacja serwisu
Linkowanie do serwisu
Redagowanie treści na portalu klienta
Tworzenie dedykowanego zaplecza
Rozwiązywanie problemów technicznych
Pomoc w obsłudze strony
Możliwość rezygnacji przed końcem umowy
Poprawienie strony pod kontem sprzedażowym
Możliwość zmiany haseł w trakcie trwania umowy
Firma X2
netto
800 zł
Metoda płatności
płatność w formie abonamentu
Początkowa optymalizacja serwisu
Linkowanie do serwisu
Redagowanie treści na portalu klienta
Tworzenie dedykowanego zaplecza
Rozwiązywanie problemów technicznych
Pomoc w obsłudze strony
Możliwość rezygnacji przed końcem umowy
Poprawienie strony pod kontem sprzedażowym
Możliwość zmiany haseł w trakcie trwania umowy
MONTO - nasza wycena
netto
900 zł
Metoda płatności
płatność w formie abonamentu
Początkowa optymalizacja serwisu
Linkowanie do serwisu
Redagowanie treści na portalu klienta
Tworzenie dedykowanego zaplecza
Rozwiązywanie problemów technicznych
Pomoc w obsłudze strony
Możliwość rezygnacji przed końcem umowy
Poprawienie strony pod kontem sprzedażowym
Możliwość zmiany haseł w trakcie trwania umowy
Kategorie: Blog

Dodaj swoją opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *